Reaaliaikaiseen mittaukseen perustuva tieliikennemalli päästölaskennalla (REMPPÄ)
Kokeilun tavoitteet
Helsingin Kaupunki arvioi päästöjä liikenteenlaskennan avulla. Ajoneuvovirran suuruus ei kuitenkaan korreloi täysin päästöjen suuruuden kanssa, erilaisten ajoneuvojen takia.
Kokeilun tarkoitus oli selvittää, miten edullinen ja avoimeen lähdekoodiin perustuva tekoälyjärjestelmä liikenteen päästötietojen tarkempaan arviointiin voitaisiin toteuttaa turvallisesti, ja arvioida toteutettavuus sekä tarkkuus todellisella aineistolla.
Kokeilun opit
Keskeinen oppi kokeilusta on nähdäksemme se, että yhden tekoäly- tai konenäköongelman asemesta on ratkaistava monta, hieman erilaista ongelmaa. Jokainen ongelma vaatii omaa paneutumistaan.
Kuva: Mittauspaikka Helsinginkadun lähellä.
Löydetyn ajoneuvon kilpien oikeinlukuprosentti valoisana aikana yli 90%. Autot peittävät toisensa helposti. Hämärissä olosuhteissa kilpien lukukyky laskee paljon. Oikea kuvakulma merkitsee paljon.
Ajoneuvotiedot voidaan yhdistää tunnistettuihin autoihin tietosuojattuna, koko prosessointi tapahtuu laitteen sisällä (edge computing). Ei-tunnistettuja tai puuttuvia ajoneuvotietoja on mahdollista approksimoida tilastollisesti päästömalliin (esim. ajoneuvotyypin perusteella).
Traficomin rekisterissä CO2-arvoja puuttuu vanhemmille henkilöautoille ja raskaille ajoneuvoille. Päästömallinnuksessa keskeiset tiedot: Ajoneuvoluokka, Käyttövoima, Euro-päästöluokka, oman kriteerin mukaan vähäpäästöinen vai ei.
Laitteiston mahdollinen integrointi muuhun infraan on aikaavievää työtä.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Jos hanketta jatketaan, ajoneuvotietojen päivittäminen sekä palvelimelle että laitteeseen on ratkaistava myöhemmin. Lisäksi Traficomin teknisten tietojen kuranttiuden varmistaminen (ainakin avoimessa datassa on erilaisia puutteita ja virheitä) ja se on käsiteltävä sopivaksi päästömallintamiseen.
Kokeilun projektipäällikkö
Juho Kostiainen, juho.kostiainen@hel.fi, Kaupunginkanslia