Kokeilu helsinkiläisten ikäihmisten tavoittamiseksi ja liikkumisen edistämiseksi sosiaalisen median avulla
Kokeilun tavoitteet
Viestintäkokeilun tavoitteena oli testata millä digitaalisen viestinnän keinoilla yli 65-vuotiaita voi tavoittaa ja aktivoida liikkumaan. Tarkoituksena oli hyödyntää dataa ja tutkimusta, jotta jatkossa viestintää voidaan kohdentaa entistä paremmin ja sitä kautta saada seniori-ikäisiä lisäämään liikkumista osana jokapäiväistä elämää.
Kokeilun opit
Viestintäkokeilu onnistui tavoitteessaan, sillä Facebookissa ja Instagramissa tehty mainoskampanja tavoitti reilut 21 000 65-vuotiasta ja sitä vanhempaa helsinkiläistä neljän viikon aikana. Lisäksi mainokset onnistuivat ohjaamaan ihmisiä kampanjan sivulle.
Ensisijainen tavoite oli ohjata ihmiset helsinkiliikkuu.fi-nettisivuille katsomaan Kevytjumppa seisten -video, jonka katselu yli kaksinkertaistui kampanjan aikana.
Mukana olleet järjestöt arvostivat erilaisia osallistumismahdollisuuksia. He toivoivat jatkossakin voivansa oppia kuinka Helsinki tavoittaa yli 65-vuotiaiden kohderyhmää netissä.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Facebook-mainokset ovat toimiva keino viestiä 65+-ikäisille helsinkiläisille ja erityisesti naisille.
Sosiaalisen median mainokset tavoittavat todennäköisimmin ihmisiä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita liikunnasta. Miesten ja vähiten liikkuvien viestintään on vielä löydettävä uusia keinoja.
Tarjonta monipuolistuu ottamalla mukaan samalle kohderyhmälle palveluita tarjoavia järjestöjä. Samalla mahdollisuus tavoittaa eri asioista kiinnostuneita ihmisiä kasvaa.
Nettianalytiikan rakentamiselle kannattaa varata aikaa, sen avulla pystyy optimoimaan mainoksia sekä oppimaan käyttäjien toiminnasta.
Selkeä viesti ja sen toistaminen sekä mainoksissa että nettisivuilla on tehokasta.
Kokeilun projektipäällikkö
Meri Virta, strategiaosasto, kaupunginkanslia
Puh. 050 5531310