Virtuaalinen matkaopas taluttaa virkamatkalle
Kokeilun tavoitteet
Tekoälyä hyödyntävä palvelu, joka auttaa virkamatkalle lähtijää matkan suunnittelu-, toteutus- ja raportointivaiheessa sekä kokoaa matkustajalle matkustamiseen liittyviä ohjeita.
Kokeilun opit
Tekoälypohjainen Chatbot muuttaa asiakaspalvelun luonnetta:
- Palvelun nopeus (välittömyys).
- Tasalaatuisuus eli kaikille samat sisällöt (kirjallisena ja mahdollisesti myös luettuna - äänitoisto).
- 24/7 –ulottuvuus.
- Toteutettavissa toimialalla tai kaupunkitasoisesti.
- Sisäisten prosessien parantamisessa tekoälyratkaisuja käytetään marginaalisesti.
Palveluun sisältyy myös epävarmuustekijöitä:
- Huomaako asiakas, jos robotti yhdistää väärän ohjeen kysymykseen.
- Mitä robotti ei osaa?
- Pysyvätkö tiedot ajan tasalla?
Chatbot ja muut tekoälyratkaisut voivat tarjota nopean ja helpon pääsyn/käyttöliittymän kaupungin monimutkaisten prosessien läpikäymiseen ja ohjeiden selventämiseen. Ne voivat myös tarjota konkreettisia säästöjä työntekijöiden työaikaan ja parantaa työhyvinvointia.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Yleiset toimistopalvelut yksikkönä haluaisi olla mukana tuotantokelpoisen ratkaisun - jatkokehityksessä ja jatkokehittämisen suunnittelussa.
Jatkokokeilun toteutus ja rahoitus: kaupungin kilpailuttaman chatbot-alustan periaatteita ei vielä tiedetä eli ei tiedetä kustannusvaikutuksia toimialalle tai toimialojen käyttöoikeuksia.
Mikäli jatkokehittäminen toteutuisi kaupunkitasoisesti, yhteistyö ja päällekkäisen työn välttäminen toimialoilla ovat keskeisiä.
Tuotantokelpoiseen ratkaisuun olisi hyvä käyttää kaupungin kilpailuttamaa yhteistä chatbot-alustaa.
Olisi hyvä pohtia, missä chatbot-käyttöliittymä sijaitsee ja tarvitseeko esim. tunnistaa käyttäjiä (web intra, Teams, yms).
Tässä kokeilussa tuotettua chatbotin kysymys/vastaus-dataa voi hyödyntää jatkossakin kaupungin chatbot-alustassa tuotantoratkaisussa.
Kokeilun projektipäällikkö
Hanna Räisänen, Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala