Helsingin vesiliikenteen kehittäminen
Kokeilun tarve ja tavoitteet
Helsingin vesiliikenteessä on havaittu tarvetta kehittää joitakin osa-alueita, kuten ympäristöystävällisyyttä, asiakaskokemusta ja kustannustehokkuutta. Tällä hetkellä vesiliikenteen toiminnasta saatava tieto ei kuitenkaan riitä tietopohjaiseen kehitystyöhön.
Kokeilun tarkoituksena on selvittää data-analyysin avulla, mitkä tekijät vaikuttavat vesiliikenteen matkustajamääriin. Suurin huomio kiinnitetään sääolosuhteiden vaikutukseen. Kokeilun edetessä tutkitaan myös mahdollisuutta ottaa käyttöön joustava aikataulutus ja hinnoittelu.
Kokeilun aikana pyritään ymmärtämään, kuinka sää vaikuttaa vesiliikenteeseen, ja selvittämään, voivatko sääolosuhteet vaikuttaa eri vesireiteillä eri tavoin. Lisäksi tarkastellaan, miten vesiliikenteen toimijat suhtautuvat kerättyyn tietoon ja mitä vaikutuksia sillä voi olla mantereella tapahtuvaan liikenteeseen. Kerätyn tiedon avulla analysoidaan myös mahdollisia hyötyjä tulevissa kilpailutuksissa.
Kokeilun eteneminen
Kokeilun aikana kerätään erilaista tietoa, kuten kellonaikoja, matkustajamääriä ja säätietoja vähintään kolmelta eri vesireitiltä. Ensiksi tunnistetaan potentiaaliset tietolähteet ja määritellään, mitä tietoa tarvitaan ja on mahdollista saada. Kerätyn datan perusteella tehdään analyysi ja johtopäätökset, jonka jälkeen voidaan antaa suosituksia jatkotoimenpiteistä.
Kokeilun opit
Kokeilu osoitti, että sääolosuhteet vaikuttavat vesiliikenteen matkustajamääriin. Kokeilun työryhmä syventyi aiheeseen tarkasti ja havaitsi tarpeita jatkokehitykselle erityisesti data-alustan ja liikennöitsijäsopimusten osalta.
Kokeilun aikana saatiin myös lisätietoa vesiliikenteen kehitysmahdollisuuksista ja kuultiin liikennöitsijöiden näkemyksiä tietopohjaisesta kehittämisestä. Liikennöitsijöiden palautteiden perusteella kehityskohteita ovat muun muassa investointien hallinnan parantaminen, kysyntäperusteisen liikennöintimallin kehittäminen sekä asiakasmäärien ennustaminen.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Kokeilu oli onnistunut, mutta samalla tunnistettiin tarve jatkokehitykselle. Jatkossa suositellaan, että yhteistyötä viranomaisten ja liikennöitsijöiden välillä laajennetaan. Kehittämiskohteina nähdään myös kilpailutukset ja sopimusmallit niin, että ne hyödyttävät molempia osapuolia entistä paremmin.
Kokeilun projektipäällikkö
Tapio Rossi, tapio.rossi@hel.fi, Kuva-toimiala