Sote-toimialan avoimen palautteen tekstianalysointi ja luokittelu
Kampanja: Tekoäly- ja ohjelmistorobotiikka 2019
Kokeilun tavoitteet
Sotelle tulee vuosittain yli 5000 avointa palautetta. Kaikkiin palautteisiin vastataan, mutta palautteita ei hyödynnetä toiminnan kehittämisessä eikä saada kokonaiskuvaa mitä aihetta palautteet ovat koskeneet. Sama ongelma koskee kaikkia toimialoja.
Kaupunki on muotoilemassa uutta palautejärjestelmää. Tässä ideassa toteutettua luokittelua voitaisiin hyödyntää uuden palautejärjestelmän kehittämisessä. Kokeilun tavoitteena oli tekoälyn avulla anonymisoida, analysoida ja luokitella aineistot.
Kokeilun opit
Kaupungilla on paljon laajoja datamassoja, joita analysoimalla saadaan tärkeää tietoa palveluiden kehittämiseen. Tekoäly pystyy analysoimaan nopeasti kirjoitettua tekstiä ja muodostamaan analyysejä, joista on apua palveluiden kehittämisessä. Analysoimalla palautteita työntekijäresursseja voidaan kohdentaa oikeisiin kohteisiin.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Kokeilun tulokset esitellään soten hallinnon päälliköiden viikkopalaverissa 30.3.2020 sekä soten johdon aamupalaverissa 6.4.2020. Jatkotoimenpiteet määräytyvät näiden kokousten pohjalta.
Kokeilun projektipäällikkö
Satu Halttunen, satu.a.halttunen@hel.fi, Sosiaali- ja terveystoimiala
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...