Löytö - kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelujen älykäs suosittelija
Kampanja: Tekoäly- ja ohjelmistorobotiikka 2019
Kokeilun tavoitteet
Kokeilussa haluttiin testata, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää asiakaskohtaisesti kohdennetussa markkinoinnissa. Ihanteellisena lopputuloksena olisi suosittelualgoritmi, joka olisi niin yksinkertainen, että se voitaisiin monistaa myös muiden toimialojen hyödynnettäväksi.
Kokeilun opit
Käyttäjien ohjaaminen palveluiden luokse esimerkiksi digikanavissa on hankalaa, koska kaupungilla ja erityisesti kulttuurin sekä vapaa-ajan toimialalla on moninainen käyttäjäryhmä. Palveluiden löytäminen voi viedä kohtuuttomasti aikaa ja vaivaa käyttäjältä.
Tekoälyn avulla voidaan lyhentää palveluiden asiakaspolkua ja tuoda palvelut sekä tapahtumat lähemmäksi asiakasta. Tästä voisi olla hyötyä erityisesti sellaisten käyttäjäryhmien kanssa, jotka eivät aktiivisesti etsi palveluja tai joiden tiedonhakuun käyttämä aika ja vaiva on vähäinen.
Tekoälyn avulla voitaisiin lisäksi suositella sellaisia tapahtumia tai kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palveluja, joita asiakas ei tunne entuudestaan.
Ihmisen käyttäytymisen ennustaminen on vaikeaa, tekoälyä hyödyntämällä voi osua oikeaan suositukseen tai sitten ei. Tämän vuoksi asiakastyytyväisyyden jatkuva seuranta tärkeää.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Jatkosta, rahoituksesta ja muista toimenpiteistä ei ole ollut mahdollista keskustella vallitsevan poikkeuksellisen tilanteen vuoksi. Asiaan palataan, kun on palattu normaalioloihin.
Kokeilun projektipäällikkö
Sari Lehikoinen, sari.lehikoinen@hel.fi, Kultuuri- ja vapaa-ajan toimiala
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...