Sosiaalihuollon AI-assistentti
Kampanja: Tiedolla johtaminen toiminnan ja palveluiden kehittämisessä 2024
Kokeilun tarve ja tavoitteet
Sosiaalihuollon ammattilaisten työ sisältää paljon palveluohjausta, jossa etsitään asiakkaan tarpeita ja hyvinvointia tukevia palveluja julkisen ja kolmannen sektorin valikoimista. Kokeilun tavoitteena on tehostaa tätä prosessia tekoälyavusteisella työkalulla, joka auttaisi hallitsemaan ja kanavoimaan tietotulvaa. Tekoälyavusteisella palveluohjauksella voitaisiin myös varmistaa asiakkaiden yhdenvertainen pääsy palveluihin ja nopeuttaa heidän tarpeisiinsa sopivien palveluiden löytämistä. Lisäksi työkalun käyttöönoton tavoitteena on parantaa työntekijöiden työhyvinvointia ja työn vaikuttavuutta.
Kokeilun eteneminen
Kokeilussa kehitetään tarpeisiin räätälöity AI-chatbot, joka on suunniteltu löytämään ratkaisuja ennalta määritellyistä palvelujoukoista. Toimiva työkalu tarjoaa myös linkkejä lähdemateriaaleihin, antaa lisätietoja ja ohjaa työntekijää tarvittaessa eteenpäin. Kokeiluun sisältyy myös työkalun tekninen testaus, jossa muun muassa varmistetaan, että työkalun virhemarginaali pysyy minimissä.
Mikäli työkalu saadaan onnistuneesti tuotantoon, voidaan sen avulla mitata myös palveluiden soveltuvuutta ja toiminnan vaikuttavuutta asiakasdataa tilastoimalla.
Kokeilun projektipäällikkö
Ulla Pale, ulla.pale@hel.fi, Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...