Tiedolla johtaminen 2024 - kokeilukampanjan yhteenveto ja opit

Kokeilukampanjan tavoitteet
Tiedolla johtaminen 2024 -kokeilukampanjan tavoitteena oli tukea kaupungin työntekijöitä aiheeseen liittyvien ketterien kokeilujen suunnittelussa ja toteutuksessa yhdessä yrityskumppaneiden kanssa. Samalla haluttiin madaltaa kynnystä kokeilla erilaisia tiedolla johtamista tukevia ratkaisuja. Kampanja oli jatkumoa edellisen vuoden kokeiluteemalle.
Aloittavista kokeiluista ja välikatselmointien yhteenvedosta kerrottiin Kiihdyttämön sivuilla.
Kampanjassa toteutettiin yhteensä yksitoista kokeilua.
- Hankintabotti (Kanslia)
- Palveluohjauksen AI-avustaja (Sotepe)
- Älyä varhaiskasvatuksen määräaikaisten sijaisten keskitettyyn rekrytointiin (Kasko)
- Laskujen oikeellisuuden tarkastaminen ja niistä saatavan datan hyötykäyttäminen toiminnan ohjaamisessa ja kehittämisessä (Kymp)
- Kunnossapidon palautteiden automaattinen luokittelu (Kymp)
- Yleisten alueiden rekisterin omaisuustietojen paikkansapitävyyden parantaminen (Kymp)
- Hoitajien työkuormituksen kasvun hiljaiset signaalit (Sotepe)
- Kotihoidon käyntien pituuksien vakiointi (Sotepe)
- Kentänhoitotyökalu (Kuva)
- Koulutusten palautteiden hyödyntäminen koulutusten vaikuttavuuden ja laadun kehittämisessä (Sotepe)
- Kestävän työllistymisen tukeminen (Kasko)
Kokeilukampanjan oppeja ja kehittämisideoita jatkoon
- Kokeilukiihdyttämö koetaan turvallisena tapana testata uutta ideaa, konkretisoida haluttuun ratkaisuun liittyviä tarpeita ja saada eväitä jatkokehittämiseen. Konsepti koetaan hyväksi jo tällaisenaan, mutta yksityiskohdissa on kehittämisen varaa.
- Kokeilukampanjasta viestintä tavoittaisi vielä paremmin, jos sitä levitettäisiin toimialojen sisällä oikeille kohderyhmille
- Kiihdyttämöltä toivotaan myös jatkuvaa hakua vs. kerran vuodessa kampanja, samoin pro-versiota, jossa kokeilut voisivat olla hieman laajempia
- Kokeilukampanjan aikaisempi avaaminen helpottaisi ideointipajoihin ja suunnitteluklinikoille osallistumista
- Kokeilutiimien tarvitsema resursointi ja ajankäyttö on tärkeää kommunikoida selkeästi, ettei kokeilu jää liikaa yrityskumppanin harteille
- Kokeilukampanjassa opittiin, että olisi pitänyt varautua paremmin kaupungin omassa ympäristössä toteutettavien kokeilujen teknisiin ja hallinnollisiin vaatimuksiin sekä keskustella toimialan ICT-asiantuntijoiden kanssa vielä aikaisemmin näistä asioista
- Tekoälykokeilujen toteuttamisen edellytykset esimerkiksi hyödynnettävän teknologian sekä toimialan käyttölinjausten suhteen pitäisi selkeämmin käydä läpi jo kokeilun alkuvaiheessa
- Lopputilaisuuden yhteenvetoja pidettiin sopivan napakoina, mutta aikaa voisi ottaa havainnollisille demoille, jotka tekisivät esityksistä entistäkin mielenkiintoisempia
- Kokeilukiihdyttämön prosessia voisi vielä paremmin linkata toimialoihin prosesseihin ja selkeyttää tässä kampanjassa ensimmäistä kertaa kokeiltua toimialan sparrauskummiroolia
- Kokeilujen jälkeiseen aikaan toivottaisiin myös tukea, yhtenä ideana “kokeilupuitesopimukset” joiden avulla toimiala voisi halutessaan jatkaa kokeilua ja pilotoida saman yrityskumppanin kanssa
Kampanjan yksittäisten kokeilujen opit, loppuraportit ja esittelyvideot löytyvät Kokeilugalleriasta (Ulkoinen linkki).
Kokeilukampanjaa tuki moniammatillinen ryhmä
Kaupunginkanslia
- Ville Meloni (Kokeilukampanjan projektipäällikkö)
- Anu Henriksson (tiedolla johtamisen palvelupäällikkö)
- Toni Nordström (tiedolla johtaminen)
- Jussi Arpalahti, Mikko Niemi ja Nuutti Kytö (data- ja tekoäly)
- Janne Kantsila (automatisaatio, ohjelmistorobotiikka)
- Kirsi Lehtinen (Lean-kehittäminen), Maria Ritschkoff (talouden prosessien kehittäminen)
Toimialat
- Teemu Kiiveri ja Petteri Huuska (Kaupunkiympäristö)
- Jorma Nordlin, Seppo Rouhiainen ja Katja Korpela (Kasvatus- ja koulutus)
- Miikka Haimila ja Romeo Pulli (Kulttuuri- ja vapaa-aika)
- Nadia Partala (Sosiaali, -terveys ja -pelastus)
Withmore Oy
- Miika Kuha ja Otso Kivekäs (kokeilukampanjan toteutuksen ja fasilitoinnin tukena)
Yrityskumppanit
- Kokeilujen suunnitteluun tukea tarjosivat seuraavat yritykset: Ai4Value, CGI, Deloitte, Digia, Futurice, Gispo, Gofore, HeadAI, Konsulttiverkko, Loihde, Spatialwords, Ubigu ja Vincit
- Kokeilun toteutuksissa mukana olivat: Ai4Value, CGI, Digia, Futurice, Gofore, Loihde ja Ubigu
Kokeilukampanjan projektipäällikkö
Ville Meloni, ville.meloni@hel.fi, Kaupunginkanslia