Asiakaskokemuksen kehittämistä ja työn sujuvuutta edistävät kokeilut käynnistyvät
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Asiakaskokemuksen kehittämistä ja työn sujuvuutta edistävät kokeilut käynnistyvät. Kaupungin henkilöstölle suunnatussa kokeilukampanjassa tarjotaan apua asiakaskokemusta ja työn sujuvuutta edistävien ratkaisujen kokeilemiseen käytännössä.
Kokeiluhakuun ilmoittautui määräaikaan mennessä 22 kehittämisehdotusta kaikilta kaupungin toimialoilta. Ehdotuksen jättäneille järjestettiin Kiihdyttämön toimesta ideointityöpaja kokeiltavan ratkaisun suunnittelemiseksi. Kokeilusuunnitelmat arvioitiin ja seuraavat kokeilut etenevät syksyllä toteutukseen:
- Digitaaliset ratkaisut deliberaation tukena OmaStadissa (Kanslia)
- Kouluruokaparannus - Asiakaskokemusymmärryksen kasvattaminen Palvelukeskus Helsingin palvelupoluilla (Palke)
- Omavalvontaisten asukaskäyttöön tarkoitettujen tilojen sähköinen avain- ja sopimushallinta (Kuva)
- Paljon palveluita tarvitsevien potilaiden tunnistaminen ja palvelupolun kehittäminen asiakaslähtöisesti Vuosaaren terveysasemalla (Sote)
- Palvelussuhteen alkaessa -prosessin tehtävät sujuvammiksi (Kuva)
- Robotti tuottamaan analyysia tietoaineistoista esim. paikkatiedosta tiedolla johtamisen tarpeisiin (Kymp)
- Soten massarekrytoinnin prosessien edistäminen digitaalisin keinoin (Sote)
- Varhaiskasvatuksen Nopean avun henkilöstön välittäminen alueille ketterästi ja luotettavasti (Kasko)
- Älykäs esihenkilön perehdytyspolku (Kanslia)
Kokeilukiihdyttämö tukee kokeiluja yhteensä noin 100 000 eurolla. Rahoitus tulee digitalisaatio-ohjelman budjetista ja sitä myönnetään kullekin kokeilulle n. 10 000 euroa.
Toteutukseen valitut kokeilut käynnistyvät syyskuussa 2022 ja valmistuvat loppuvuoteen mennessä. Kokeilujen valinnassa painotettiin ongelman laajuutta, kokeilusta saatavan opin vaikuttavuutta sekä kokeilun toteutettavuutta annetussa aikataulussa.
Aikaisemmista kokeilukampanjoista poiketen ei tällä kertaa haettu valmiita kokeiluehdotuksia joita ratkaista esimerkiksi tekoälyn avulla. Sen sijaan kartoitettiin liiketoiminnan ongelmia joiden pohjalta ideoitiin digitalisaatiota hyödyntäviä ja prosessien kehittämistä tukevia ketteriä kokeiluja.
”On todella hienoa että saimme näin runsaasti yhteydenottoja Kiihdyttämöön. Asiakaskokemuksen kehittämiseen ja prosessien automatisointiin halutaan löytää uusia ja kustannustehokkaita ratkaisuja. Ketterät kokeilut ovat hyvä tapa kokeilla näitä ratkaisuja käytännössä osana palveluiden ja tietojärjestelmien uudistamista”, kertoo Kokeilukiihdyttämöstä vastaava hankepäällikkö Ville Meloni kaupunginkanslian strategiaosastolta.
Lisätietoja
Tarkempaa tietoa käynnistyvistä kokeiluista ja toteutuksen aikataulusta saat tutustumalla kokeilujen 25.8.2022 järjestetyn kick-off -tilaisuuden esitysmateriaaliin.
Jo tehtyjen kokeilujen oppeihin kannattaa tutustua Kokeilugalleriassa (Ulkoinen linkki)
Ville Meloni, puh 0400 260 000, e-mail: ville.meloni@hel.fi , Teams.
Lisätietoa Helsingin kaupungin digiohjelmasta: https://digi.hel.fi
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...