Kuulumisia kokeilujen ensimmäisen välikatselmoinnin jälkeen 16.9.2022
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Kokeilukiihdyttämön ensimmäinen välikatselmointi järjestettiin Teamsilla pe 16.9.
Asiakaskokemuksen kehittämistä ja työn sujuvuutta edistävät kokeilut ovat käynnissä ja ensimmäinen välikatselmointi pidetty. Kaupungin henkilöstölle suunnatussa kokeilukampanjassa tarjotaan apua asiakaskokemusta ja työn sujuvuutta edistävien ratkaisujen kokeilemiseen käytännössä.
Keitä oli mukana?
Linjoilla oli mukana yhteensä 23 henkilöä. Osallistujina oli kokeilutiimiläisiä, kaupungin asiantuntijoita, kokeilukiihdyttämön kokeilusparraajia sekä vieraspuhuja Tomas Lehtinen. Tomas Lehtinen on Helsingin kaupungin tiedolla johtamisen päällikkö. Tomas inspiroi kuulijoita kertomalla kokeilusta, jossa hän oli mukana aiemmin Espoon kaupungin palveluksessa ja joka liittyi tekoälyn hyödyntämiseen ihmisten palvelutarpeiden tunnistamiseksi.
Kuva: Ruutukaappaus Teams-kokouksesta: Tomas Lehtinen kertoo Espoon tekoälykokeilusta.
Kokeilukiihdyttämön Ville Meloni jakoi yleistä tietoa kokeilujen edistämisestä, yrityskumppanien hankinnasta sekä syksyn aikatauluista. Tämän jälkeen ääneen pääsivät kokeilukiihdyttämön syksylle 2022 valitut kokeiluideat ja tiimit.
Kokeilutiimien kuulumiset
Kaikki 9 kokeilutiimiä esittelivät ensimmäiset tuotoksensa muille osallistujille. Jokainen tiimi kertoi, että millaisia tuotoksia tähän mennessä on valmistunut ja millaisia oppeja on saatu sekä itse kokeilemisesta että siihen liittyvistä menetelmistä ja teknologioista.
Ensimmäisiä tuotoksia
Osa tiimeistä on edistänyt kokeiluja jo keväästä lähtien, jolloin ensimmäiset kokeilut saivat tiedon Kokeilukiihdyttämöön mukaanpääsystä. Loput kokeilut pääsivät jatkoon vasta elokuun aikana, joten luonnollisesti heillä on ollut vähemmän aikaa kokeilun suunnitteluun. Siksi kokeilut ovat vielä hyvin eri vaiheissa.
Tässä kohtaa usealla tiimillä on valmiina
- Kokeilun tavoitteen kiteytyminen
- Aikataulusuunnitelma
- Kumppanihankinta tai sen valmistelutyö
- Ensimmäiset viestimiset kokeilun sidosryhmille
- Suunnitelma siitä, miten kokeilussa huomioidaan asiakasymmärryksen toteutuminen
- Suunnitelma kokeilussa tarvittavan datan määrästä ja keruutavasta
- Nykytilanteen selvittely ja ymmärryksen lisääminen