Kokeilujen kolmannen välikatselmoinnin yhteenvetoa 28.10.2022
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Kokeilukiihdyttämön kolmas välikatselmointi järjestettiin perjantaina 28.10.2022 - kokeilut hyvässä vauhdissa
Asiakaskokemuksen kehittämistä ja työn sujuvuutta edistävät kokeilut ovat käynnissä ja kolme välikatselmointia nyt pidetty. Kaupungin henkilöstölle suunnatussa kokeilukampanjassa tarjotaan apua asiakaskokemusta ja työn sujuvuutta edistävien ratkaisujen kokeilemiseen käytännössä.
Välikatselmointi keräsi linjoille yhteensä 31 henkilöä. Mukana oli kokeilutiimiläisiä, kokeiluissa mukana olevia yrityskumppaneita, kaupungin asiantuntijoita sekä kokeilukiihdyttämön kokeilusparraajia.
Tässä kohtaa kaikkia kokeiluita on edistetty 1-2 kuukautta riippuen siitä, milloin kunkin kokeilun hankinta ja alkuvalmistelut saatiin valmiiksi. Kokeilujen etenemisestä ja tuotoksista saatiin hyviä nostoja ja oppeja irti tälläkin kertaa.
Millaisia tuotoksia on näin syksyn puolivälissä valmiina?
- Asiakastyöpajojen suunnittelua ja osalla myös toteutusta
- Prosessikuvauksia
- Tehtyjä haastatteluja
- Asiakas- ja käyttäjäkyselyitä
- Asiakaspalautteen keruuta
- Proton testausta
- Viestintädokumentteja
- Kokeiluhypoteesin tarkentamista
Missä kokeilujen fokus on tällä hetkellä?
Kokeilujen fokus on tällä hetkellä datan keruussa ja analysoinnissa, asiakasnäkökulman huomioimisessa, protojen rakentamisessa ja teknologiaymmärryksen lisäämisessä sekä siinä, mitä kokeiluissa voidaan oppia muilta tiimeiltä ja organisaatioilta.
Alla muutamia kokeilutiimien nostoja aiheittain:
Datan keruu ja analysointi
- Datan keruu on isoin työ, eli vaikka suomennos ja ymmärrettäväksi tekeminen on tärkeää, niin datan keruussa on isoin työ. - Kirsi Verkka ja tiimi, OmaStadi-kokeilu
- Dataa on kerätty nyt paljon → Pitää muistaa kavennus kohti projektille olennaisen tiedon analysointia. - Mimi Rantanen, Paljon palveluita tarvitsevat potilaat-kokeilu
- Kympin paikkatietoasiantuntijat varmasti mielellään auttavat tulevaisuudessa rajapintojen ja datan saatavuuden kanssa! - Saska Lohi, kaupungin asiantuntija
Asiakasnäkökulman tärkeys
- Nyt kehitetään muutamia konsepteja ja validoidaan niitä sitten työpajoissa. - Maiju Ripatti ja tiimi, Soten massarekrytointi-kokeilu
- Kokeilun viestintä on tärkeää tehdä asiakkaan näkökulmasta. Teimme yhden tuunauksen, kun kokeilun kohderyhmä eli koulun oppilaat ymmärsivät julisteen viestin eri tavalla kuin me aikuiset. - Marianna Mäenpää ja tiimi, Kouluruokaparannus - Asiakaskokemusymmärryksen kasvattaminen Palvelukeskus Helsingin palvelupoluilla-kokeilu
- Nimeäminen on tärkeää. Muutimme kokeilumme nimen perehdytys-polusta perehtymispoluksi, kun halusimme sen aktiivisemmaksi. - Taru Wickström ja tiimi, Älykäs esihenkilön perehtymispolku-kokeilu
Proton rakentaminen
- Meillä meni proton kehittämiseen 10 työpäivää, eli tekninen työ 50%, työpajat 50%. -Anna-Leena Olkinuora, Varhaiskasvatuksen nopean avun henkilöstön välittäminen alueille ketterästi ja luotettavasti-kokeilu
- Kokeilussa on saatu jo hyvää oppia siitä, mitkä asiat on nopeita tehdä protoon ja mitkä taas vie enemmän aikaa. -Aleksi Fonselius ja tiimi, Omavalvontaisten asukaskäyttöön tarkoitettujen tilojen sähköinen avain- ja sopimushallinta-kokeilu
Teknologian ymmärtäminen
- Jos kokeilulla on paljon riippuvuuksia, niin voi olla arvokasta tehdä riippuvuus- tai juurisyy-analyysia. Vinkki kaupungin asiantuntija Kirsi Lehtiseltä Hanna Räisäsen tiimille, eli Palvelusuhteen alkaessa-prosessin tehtävät sujuvammaksi -kokeilulle.
- Ehkä tämä pitkä tutkimusvaihe kuvastaa myös sitä, että se mikä on yksinkertaista ihmisälylle, ei välttämättä olekaan sitä tekoälylle, ainakaan ilman alkupanostusta. -Kaupungin asiantuntija Janne Kantsilan ja Teemu Kiiverin pohdintaa Robotti tuottamaan analyysia tietoaineistosta esim. paikkatiedosta tiedolla johtamisen tarpeisiin -kokeilusta
Kannattaa selvittää, mitä muut ovat jo tehneet ja oppia siitä
- Voi olla, että ehditään tehdä myös benchmarkkaus jostain isoja rekrytointeja tekevästä tahosta, esim. HUS. -Maiju Ripatti ja tiimi, Soten massarekrytointi-kokeilu
- Ihanaa tehdä meidän hoitajien kanssa töitä, heiltä tulee niin paljon ideoita ja ajatuksia! -Mimi Rantanen, Paljon palveluita tarvitsevat potilaat -kokeilu
Seuraavaksi kokeilutiimien katseet kohdistuvat jo vuoden toiseksi viimeiseen välikatselmointiin joka järjestetään perjantaina 18.11. klo 10-12. Katselmoinnissa orientoidutaan kokeilujen loppuraportoinnin sisältöön sekä siihen mitä tapahtuu kokeilujen jälkeen.
Tämä yhteenveto on osa Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022 -kokeilukampanjan viestintää jossa kerrotaan kokeilujen etenemisistä ja tuotoksista. Yhteenvedon koostanut Päivi Thuneberg (Withmore Oy) ja Ville Meloni (Helsingin kaupunki).
Lisätietoja
Tarkempaa tietoa käynnistyvistä kokeiluista ja toteutuksen aikataulusta saat tutustumalla kokeilujen 25.8.2022 järjestetyn kick-off -tilaisuuden esitysmateriaaliin.
Jo tehtyjen kokeilujen oppeihin kannattaa tutustua Kokeilugalleriassa (Ulkoinen linkki)
Ville Meloni, puh 0400 260 000, e-mail: ville.meloni@hel.fi , Teams.
Lisätietoa Helsingin kaupungin digiohjelmasta: https://digi.hel.fi
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...