Syksyn kokeilut loppusuoralla - kuulumiset neljännestä katselmoinnista 18.11.2022
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Terveiset neljännen välikatselmoinnin jälkeen!
Asiakaskokemuksen kehittämistä ja työn sujuvuutta edistävät kokeilut ovat käynnissä ja neljä välikatselmointia pidetty. Kaupungin henkilöstölle suunnatussa kokeilukampanjassa tarjotaan apua asiakaskokemusta ja työn sujuvuutta edistävien ratkaisujen kokeilemiseen käytännössä.
Tämän syksyn Kokeilukiihdyttämön neljäs välikatselmointi järjestettiin perjantaina 18.11. klo 10-12.
Linjoilla oli tuttuun tapaan kokeilutiimiläisiä, kokeiluissa mukana olevia yrityskumppaneita, kaupungin asiantuntijoita sekä kokeilukiihdyttämön kokeilusparraajia. Yhteensä osallistujia oli 31 henkilöä.
Alla muutamia tunnelmia katselmoinnin jälkeen.
“ Tämä sparrailu ja keskustelun määrä katselmoinnissa ilahdutti jälleen kerran!”
“Kokeilutiimien esitysten aikana käydään hyviä keskusteluja ja tiedonjako jatkuu myös chatissa!”
“Ilahduin, kun sain ideoita ja sparraavia kysymyksiä kaupungin asiantuntijoilta!”
Välikatselmoinnin painopisteenä ajatukset siitä, mitä tapahtuu kokeilun jälkeen
Tässä neljännessä välikatselmoinnissa kokeilutiimejä pyydettiin suuntaamaan ajatuksia alustavasti jo siihen, mitä kokeilun jälkeen tulee tapahtumaan.
Alla muutama poiminta perjantailta.
- “Tavoitteena on skaalata kokeilun tuotokset kaikille suurpiireille ja lisätä myös uusia teemoja nyt kokeiltujen liikuntapalveluiden ja yleisten alueiden palveluiden lisäksi.”
Digitalisaation ratkaisut deliberaation tukena OmaStadissa (Kirsi Verkka, Anni Salli, Anu Kiiskinen, Johannes Jauhiainen, Meeri Aaria, Sanna Moisala)
- “Kympissä arvioidaan sovelluksen käyttöönottoa toimialalla.”
Palvelusuhteen alkaessa -prosessin tehtävät sujuvammiksi (Hanna Räisänen, Tanja Kammarback-Rossi, Jonna Loponen, Maria Tammelin, Heidi Mäkinen, Jaana Majanen ja Laura Berg)
- ”Toivomme, että saamme kokeilun jälkeen sovelluksen melko pian tuotantoon.”
Älykäs esihenkilön perehtymispolku (Taru Wickström, Julia Hannula ja Hanna Keiriö)
- “Jatkokehitellään toimivia työkaluja, jotta saadaan hyödynnettyä potilaskäynti-data osaksi työnjohtamisen arkea.”
Paljon palveluita tarvitsevien potilaiden tunnistaminen ja palvelupolun kehittäminen asiakaslähtöisesti Vuosaaren terveysasemalla (Mimi Rantanen ja Joel Ketola)
- “Kaupunkitasoinen henkilöstön saatavuuden ohjausryhmä on kiinnostunut kuulemaan kokeilun tuloksista alkuvuodesta.”
Soten massarekrytoinnin prosessien edistäminen digitaalisin keinoin (Sini Miettinen, Elsa Mäki-Reinikka ja Maiju Ripatti)
- “Siirretään työkalu asteittain käyttöön.”
Varhaiskasvatuksen nopean avun henkilöstön välittäminen alueille ketterästi ja luotettavasti (Annaleena Olkinuora)
Mitkä teemat innostivat yleisöä keskusteluun?
Kouluruokaparannus-idea esitteli katselmoinnissa yleisölle demoa ja innosti useita ihmisiä keskusteluun. Tiimi on ansiokkaasti kerännyt dataa siitä, mitä oppilaat ovat olleet mieltä tarjotusta ruoasta.
Kouluruokaparannus - Asiakaskokemusymmärryksen kasvattaminen Palvelukeskus Helsingin palvelupoluilla (Marianna Mäenpää, Pirjo Viiru, Päivi-Hannele Seppä ja Johanna Kuisma)
Teemu Kiiveri innostui sparraamaan tiimiä ja ideoi, että voisiko datan keruuta tehdäkin toisesta näkökulmasta. “Jos nyt kysytään, että oliko oppilaiden mielestä hyvää ruokaa, niin pitäisikö kysyä, että mitä haluatte syödä ensi viikolla?”
Myös moni muu linjoilla ollut kaupungin työntekijä osallistui keskusteluun ja jakoi vinkkejä ja linkkejä chatissa. Heidän osaamisensa ja jopa kädenjälkensä näkyi keskustelun lisäksi myös käynnissä olevien kokeilujen tuotoksissa.
Alla kuva kokeilutiimin esityksestä: ‘Robotti tuottamaan analyysia tietoaineistosta esim. paikkatiedosta tiedolla johtamisen tarpeisiin’.
Myös Aleksi Fonselius nosti esiin kaupungin jo olemassa olevien dokumenttien arvon Avaintenhallinta- kokeilussa. Hän kertoi, että MVA/TVA selvittelyt olivat lisänneet heidän kokeilussaan käsitystä kaikista taustaprosesseista, joita uusien järjestelmien käyttöönotto edellyttää.
Mitä jos haluaa kuulla kokeiluista lisää?
Kokeilut ovat vielä käynnissä, joten nyt kiinnostuneiden on hyvä hetki kysyä suoraan kokeilutiimeiltä kokemuksia ja mahdollisuutta päästä vielä kurkkaamaan kokeilun etenemistä. Keskusteluista oppivat molemmat osapuolet ja samalla tiimit saavat sparraajilta ideoita pian täytettävän kokeilun loppuraportin sisältöön.
Viides ja viimeinen välikatselmointi järjestetään pe 9.12.
Sen jälkeen tammikuussa on Kokeilukiihdyttämön julkinen lopputilaisuus to 19.1.2023 klo 13-16 Teamsissa. Tervetuloa mukaan!
Tämä yhteenveto on osa Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022 -kokeilukampanjan viestintää jossa kerrotaan kokeilujen etenemisistä ja tuotoksista. Yhteenvedon koostanut Päivi Thuneberg (Withmore Oy) ja Ville Meloni (Helsingin kaupunki).
Lisätietoja
Tarkempaa tietoa käynnistyvistä kokeiluista ja toteutuksen aikataulusta saat tutustumalla kokeilujen 25.8.2022 järjestetyn kick-off -tilaisuuden esitysmateriaaliin.
Jo tehtyjen kokeilujen oppeihin kannattaa tutustua Kokeilugalleriassa (Ulkoinen linkki)
Ville Meloni, puh 0400 260 000, e-mail: ville.meloni@hel.fi , Teams.
Lisätietoa Helsingin kaupungin digiohjelmasta: https://digi.hel.fi
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...