Kokeilujen viimeisen välikatselmoinnin satoa ja tervetuloa loppuwebinaariin 19.1.2023!
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Terveisiä Kokeilukiihdyttämön viimeisestä välikatselmonnista!
Asiakaskokemuksen kehittämistä ja työn sujuvuutta edistävät kokeilut ovat käynnissä ja viisivälikatselmointia pidetty. Kaupungin henkilöstölle suunnatussa kokeilukampanjassa tarjotaan apua asiakaskokemusta ja työn sujuvuutta edistävien ratkaisujen kokeilemiseen käytännössä.
Kokeilukiihdyttämön viides ja koko syksyn viimeinen välikatselmointi järjestettiin Teamsilla perjantaina 9.12.2022 klo 10-12.
Kuva: Ruutukaappaus viidennen välikatselmoinnin Teams-kokouksesta jossa kokeiltiin "auditoriomoodia".
Tässä kohtaa vuotta osa kokeiluista on jo valmistunut ja loputkin ovat loppusuoralla. Pääsimme näkemään tiimeiltä konkreettisia tuotoksia, katsomaan muutamaa demoa sekä kuulemaan viimeisimpien kokeiluvaiheiden oppeja.
Alla muutama poiminta kokeilutuotoksista.
Syksyn tuotoksia lukuina
Kokeilut ja tiimit
- Mukana on ollut 9 kokeilua ja kokeilutiimiä.
- 4 toimialaa (Kuva, Kasko, Sote, KYMP) ja Kanslia edustettuina
- 1 liikelaitos mukana (Helsingin palvelukeskus)
Kokeiluihin osallistuneet kaupunkilaiset
- 150 OmaStadin kokeiluun osallistunutta kaupunkilaista (Digitalisaation ratkaisut deliberaation tukena OmaStadissa -kokeilu, Kanslia)
- 1677 vastausta koululaisilta Käpylän peruskoulusta (Asiakaskokemusymmärryksen kasvattaminen Palvelukeskus Helsingin palvelupoluilla /Kouluruoka-kokeilu, Palvelukeskus Helsinki)
- 4 hoitajaa ja 25 potilasta osallistunut tiedonkeruuseen ja uudenlaisen paljon palveluja tarvitsevien potilaiden työtavan kokeilemiseen Vuosaaressa (Paljon palveluita tarvitsevien potilaiden tunnistaminen ja palvelupolun kehittäminen asiakaslähtöisesti Vuosaaren terveysasemalla-kokeilu, Sote)
Työkalukokeiluja
- 20 varhaiskasvatuksen työntekijää, 4 suurpiiriä ja arviolta 60 päiväkotia on ollut kokeilussa testatun uuden sijaisjärjestely-työkalun vaikutuksen piirissä (Varhaiskasvatuksen nopean avun henkilöstön välittäminen alueille ketterästi ja luotettavasti-kokeilu, Kasko)
- Chatbot ja itsepalvelukäyttöliittymä, joka toimii Helsingin kaupunkiympäristössä (RAKKI robotti aineistojen koneellisen käsittelyn integrointiin/Robotti tuottamaan analyysia tietoaineistosta esim. paikkatiedosta tiedolla johtamisen tarpeisiin-kokeilu, KYMP)
- Uusi prosessi testattavaksi tammikuussa alkaviin kesärekrytointeihin (Soten massarekrytoinnin prosessien edistäminen digitaalisin keinoin-kokeilu, Sote)
Laatuparannuksia ja oppimista
- Huomattava tietoturvan parantuminen avaintenhallinnassa (Omavalvontaisten asukaskäyttöön tarkoitettujen tilojen sähköinen avain- ja sopimushallinta-kokeilu, Kuva)
- Varmuutta siitä, että ratkaisua on mahdollista laajentaa muille toimialoille tietoturvallisesti ja taloudellisesti (Palvelusuhteen alkaessa -prosessin tehtävät sujuvammiksi, Kuva)
Tammikuun loppuwebinaarissa kuullaan sitten lisää myös muista kokeilujen aikana valmistuneista tuotoksista.
Loppuwebinaari 19. tammikuuta klo 13-16
Seuraavaksi tiimit täyttävät kokeilujen loppuraportit sekä pohtivat, miten tehtyjä kokeiluja, tuotoksia ja oppeja voisi jakaa muillekin tiimeille ja toimialoille hyödynnettäviksi.
Kanslian kokeilutiimi ja kokeilu ‘Älykäs esihenkilön perehtymispolku’ ei päässyt paikalle tähän viidenteen katselmointiin, mutta esittelee tuotokset tammikuun loppuwebinaarissa.
Kiinnostuitko kuulemaan kokeiluista lisää ja tapaamaan kokeilutiimejä? Meitä on ollut tänä vuonna todella aktiivinen ja innostunut porukka mukana.
Kaikille avoin Kokeilukiihdyttämön julkinen lopputilaisuus to 19.1.2023 klo 13-16 Teamsissa. Tule mukaan kuulolle ja vinkkaa tilaisuudesta myös kollegoille!
Loppuwebinaarissa esitellään seuraavien kokeilujen opit
- Digitaaliset ratkaisut deliberaation tukena OmaStadissa (Kanslia)
- Kouluruokaparannus - Asiakaskokemusymmärryksen kasvattaminen Palvelukeskus Helsingin palvelupoluilla (Palke)
- Omavalvontaisten asukaskäyttöön tarkoitettujen tilojen sähköinen avain- ja sopimushallinta (Kuva)
- Paljon palveluita tarvitsevien potilaiden tunnistaminen ja palvelupolun kehittäminen asiakaslähtöisesti Vuosaaren terveysasemalla (Sote)
- Palvelussuhteen alkaessa -prosessin tehtävät sujuvammiksi (Kuva)
- Robotti tuottamaan analyysia tietoaineistoista esim. paikkatiedosta tiedolla johtamisen tarpeisiin (Kymp)
- Soten massarekrytoinnin prosessien edistäminen digitaalisin keinoin (Sote)
- Varhaiskasvatuksen Nopean avun henkilöstön välittäminen alueille ketterästi ja luotettavasti (Kasko)
- Älykäs esihenkilön perehdytyspolku (Kanslia)
Kokeiluterveisin,
Ville Meloni ja Kokeilukiihdyttämön tukitiimi
Tämä yhteenveto on osa Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022 -kokeilukampanjan viestintää jossa kerrotaan kokeilujen etenemisistä ja tuotoksista. Yhteenvedon koostanut Päivi Thuneberg (Withmore Oy) ja Ville Meloni (Helsingin kaupunki).
Lisätietoja
Ville Meloni, ville.meloni@hel.fi, 0400 260 000 ja Teams suoraviesti
Kokeilijoiden sparrauskaverit
- Päivi Thuneberg, paivi.thuneberg@withmore.fi, 040 664 7670
- Karoliina Luoto, karoliina.luoto@withmore.fi, 040 765 8504
- Miika Kuha, miika.kuha@withmore.fi, 040 552 4552
Jo tehtyjen kokeilujen oppeihin kannattaa tutustua Kokeilugalleriassa.
Lisätietoa Helsingin kaupungin digiohjelmasta: https://digi.hel.fi
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...