Kouluruokaan parannus ruokalajikohtaisen palautteen avulla
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Kokeilun tavoitteet
Palvelukeskus Helsinki tuottaa päivittäin noin 100 000 ruoka-annosta noin 450 kouluun ja oppilaitokseen. Oppilailta kerätään jatkuvaa palautetta ruuista, mutta palautteen kohdentaminen yksittäiseen ruokalajiin ei ole mahdollista. Tavoitteena oli oppia keräämään tarkempaa palautetta kouluruokailusta ja samalla lisätä loppukäyttäjien vaikutusmahdollisuuksia. Palautteen perusteella voidaan tarjota koululaisille entistä parempaa ja maistuvampaa kouluruokaa.
Kokeilun opit
Kokeilu osoitti, että palautekyselyt on mahdollista automatisoida ruokalistojen avulla. Kokeilua on mahdollista skaalata helposti myös laajempaan käyttöön.
Kokeilussa selvisi, että prototyypin luominen data-analytiikkatyökalulle on tärkeä työvaihe. Graafiset taulukot auttoivat havainnoimaan kerättyä dataa sekä varmistumaan siitä, että data on laadukasta ja luotettavaa. Grafiikoiden avulla tietoja pystyttiin jakamaan myös sidosryhmille helposti, jolloin kokonaisvaltainen kehittäminen helpottui.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Kokeilussa luodun kyselytyökalun saa automatisoitua ja skaalattua koko Palvelukeskuksen tasolle, mutta Feedbackly ei yksin pysty koko palvelua tuottamaan pilotin tavalla alusta loppuun automatisoituna. Tuotantokelpoista ratkaisua varten tulisi selvittää rinnalle toinen toimija, jonka avulla prosessia saataisiin automatisoitua entisestään.
Jatkokokeilu voi olla myös pienimuotoisempi, jolloin toimintaa jatketaan samalla tavalla, mutta kysely laajennetaan useamman koulun käyttöön. Tällöin ruokalistojen tulee olla näissä kouluissa samat.
Kokeilun projektipäällikkö
Marianna Mäenpää, marianna.maenpaa@hel.fi, Palvelukeskus Helsinki
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...