Paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistaminen terveysasemalla
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Kokeilun tavoitteet
Kokeilun tavoitteena oli oppia tunnistamaan paljon palveluita tarvitsevia potilasryhmiä (PPT) aiempaa paremmin Vuosaaren terveysasemalla sekä tarjota heidän tarpeidensa mukaista hoitoa. Lisäksi tavoitteena oli oppia hyödyntämään Apotin raportointiominaisuuksia osana tiedolla johtamisen työkaluja.
Tavoitteena oli, että kokeilun päätteeksi on olemassa kuvaus PPT-palveluprosessista sekä kooste siitä, että mihin parannusehdotukset kannattaa kohdistaa. Lisäksi ajatuksena oli tehdä ehdotus siitä, miten hoidon jatkuvuutta kannattaa mitata jatkossa.
Kokeilun opit
Kokeilun myötä Vuosaaren terveysasemalla opittiin kohtaamaan asiakkaita kokonaisvaltaisemmin. Asiakkaat kokivat asiakasryhmien tunnistamisessa käytetyn Suuntima-työkalun käyttämisen hyödylliseksi ja lupaus hoidon jatkuvuudesta keräsi kiitosta. Alustavan arvion mukaan yhteydenotot vähentyivät hyvin toteutettujen alkutapaamisten myötä.
PPT-asiakkaiden tunnistaminen kehittyi Suuntima-koulutuksen tuoman ymmärryksen myötä myös niillä hoitajilla, jotka eivät sitä aktiivisesti käyttäneet. Kokeilussa ideoitiin myös, miten dataa voisi jatkossa analysoida rajaamalla potilasryhmiä käyntimäärien perusteella ja tarkastelemalla käyntisyitä tarkemmin.
Kokeilu osoitti, että kehittämistyö on mahdollista vain, kun siihen on suunniteltu aikaa ja ajasta pidetään kiinni. Yhdessä kehittäminen ja tekeminen lisäsi työntekijöiden intoa ja sitoutumista työhön sekä oman osaamisen esiintuomista.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Hoidon jatkuvuus on teemana Vuosaaren terveysasemalla myös keväällä 2023. PPT-työtä jatkokehitetään vahvistamalla ymmärrystä erilaisista potilasryhmistä ja niiden poluista.
Kokeilun projektipäällikkö
Mimi Rantanen, mimi.rantanen@hel.fi, Sotepe-toimiala
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...