Tieto osallistuvan budjetoinnin tukena OmaStadissa
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Kokeilun tavoitteet
OmaStadi on Helsingin tapa toteuttaa osallistuvaa budjetointia. Kokeilun tavoitteena oli tukea tietoon perustuvaa keskustelua ja ideointia, jonka pohjalta syntyy tarpeeseen kohdentuvia ehdotuksia OmaStadiin. Lisäksi tavoitteena oli saada monipuolisia ja innovatiivisia ehdotuksia, jotka huomioivat alueellisen ja asukkaiden välisen yhdenvertaisuuden.
Kokeilun tavoitteena oli selvittää, mitä tietoa kaupunkilaiset tarvitsevat ja toivovat ideoinnin tueksi. Samalla kokeiltiin, millaisessa muodossa tieto pitäisi esittää, jotta se olisi helposti käytettävissä. Kokeilussa tutkittiin, millaisin menetelmin keskustelua voidaan tukea ja mitkä asiat edistävät tai estävät osallistumista.
Kokeilun opit
Kokeilussa huomattiin, että tiedon hankinnan ja käsittelyn automatisoimiseksi tulisi tietoa rakenteistaa ja koota selkeämmin eri tietokantoihin. Tiedon hyödyntämisen automatisointia edistäisivät myös yhtenäiset mittarit ja sopimukset tiedon keruusta. Myös erilaiset tekoälyä hyödyntävät tekstianalyysin työkalut tulisivat olla laajemmin kaupungilla käytössä.
Kokeilu osoitti, että tiedon tuotannossa tulisi hyödyntää enemmän sisältömuotoilua, jotta se olisi visuaalisesti ja sisällöllisesti selkeää ja käytettävää. Lisäksi tietoa pitää yksinkertaistaa, jotta se herättää mielenkiinnon. Tieto selkeästi esitettynä ohjaa ajattelemaan asioita laajemmin ja huomioimaan myös alueellisen ja asukkaiden välisen yhdenvertaisuuden.
Kokeilusta selvisi, että pelkkä tarjolla oleva tieto ei riitä synnyttämään keskustelua. Tarvitaan sopivia menetelmiä ja työskentelyn rakennetta motivoimaan tiedon käyttöä ja siitä käytävää keskustelua.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Tarkoituksena on skaalata kokeilun tuotokset kaikille suurpiireille. Mikäli kaupunginhallitus niin päättää, kohdentuvat OmaStadi-ehdotukset tiettyihin teemoihin, jolloin näistä kootaan tietoa sivustolle kaupunkilaisten ideoinnin tueksi. Työ tehdään keväällä 2023.
Jatkon kannalta on hyvä huomioida, että datan kerääminen, priorisointi ja muotoilu on varsin aikaa vievää ja tietoa joudutaan hakemaan monista eri lähteistä ja eri toimialojen asiantuntijoilta. Tiedon hankinta ja sen käsittely on syytä suunnitella huolellisesti hyödyntäen kokeilusta saatuja oppeja.
Vuoden 2023 aikana tekninen toteutus keskittyy käyttöliittymän muotoiluun ja mahdollisesti sisällöntuotannon työkaluihin rajapintojen sijaan.
Kokeilun projektipäällikkö
Kirsi Verkka, kirsi.verkka@hel.fi, Kanslia
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...