Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022 - kokeilukampanjan yhteenveto ja opit
Kampanja: Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022
Kokeilukampanjan tavoitteet
Asiakaskokemuksen kehittäminen ja työn sujuvoittaminen 2022 -kokeilukampanjan tavoitteena oli tukea kaupungin työntekijöitä aiheeseen liittyvien ketterien kokeilujen suunnittelussa ja toteutuksessa yhdessä yrityskumppaneiden kanssa. Uusimmalla kampanjalla haluttiin erityisesti madaltaa kynnystä kokeilla uusia ratkaisuja asiakaskokemuksen ja työn kehittämiseksi digitalisaatiota hyödyntäen.
Kokeilujen etenemisestä ja välikatselmoinnin opeista viestittiin säännöllisesti noin kolmen viikon välein kampanjan toteutusvaiheen aikana.
Kampanjassa toteutettiin yhteensä yhdeksän kokeilua.
- Tieto osallistuvan budjetoinnin tukena OmaStadissa
- Kouluruokaan parannus ruokalajikohtaisen palautteen avulla
- Omavalvontaisten asukaskäyttöön tarkoitettujen tilojen sähköinen avain- ja sopimushallinta
- Paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden tunnistaminen terveysasemalla
- Palvelussuhteen alkaessa -prosessin tehtävät sujuvammiksi
- Robotti tuottamaan analyysia paikkatietoaineistoista
- Soten massarekrytoinnin prosessien edistäminen digitaalisin keinoin
- Varhaiskasvatuksen Nopean avun henkilöstön välittäminen alueille kettärästi ja luotettavasti
- Älykäs esihenkilön perehdytyspolku
Kokeilukampanjan oppeja
- Kokeilut tuottavat konkreettista kokemusta mahdollisista kehityssuunnista ja myös nostavat pintaan kaupungin kehittämiseen liittyviä pullonkauloja uusien teknologioiden hyödyntämisen osalta
- Uudistettu tukiprosessi helpotti kokeilun rajaamista ja suunnittelua mikä auttoi kokeiltavan ratkaisun tunnistamisessa sekä oikeanlaisen toteutuskumppanin löytämisessä.
- Välikatselmoinnit rytmittivät hyvin kokeilua, mutta niitä voisi pitää harvemmin ja jossain vaiheessa pienemmällä porukalla.
- Väliraportointi voisi olla kehittyvä jatkumo, joka täydennettynä siirtyy lähes sellaisenaan loppuraportiksi.
- Säännöllinen ja tiivis yhteydenpito, selkeä tarpeista viestiminen ja odotusten hallinta yrityskumppanin kanssa on edelleen keskeisessä roolissa kokeilun onnistumisessa.
- Kokeilukiihdyttämöltä toivotaan tukea ja näkemystä kokeiluista viestimiseen toimialoilla. Tehtyjen kokeilujen oppeja kannattaa jakaa esimerkiksi toimialojen kehittämis- ja digi-toimintojen johdolle systemaattisesti kokeilujen valmistuttua
Kampanjan yksittäisten kokeilujen opit, loppuraportit ja esittelyvideot löytyvät Kokeilugalleriasta.
Kokeilukampanjaa tuki moniammatillinen ryhmä
Kaupunginkanslia
- Ville Meloni, (Kokeilukampanjan koordinointi)
- Pasi Rautio (Data, Tekoäly)
- Janne Kantsila (Ohjelmistorobotiikka)
- Kirsi Lehtinen (Lean)
- Päivi Hietanen & Meri Virta (Palvelumuotoilu)
- Maria Ritschkoff (Talouden prosessien kehittäminen)
- Ilkka Kautto (Toiminnan prosessien kehittäminen)
- Kalle Toivonen (Elinkeinotoiminta)
Toimialat
- Saska Lohi ja Petja Kallio (Kaupunkiympäristö)
- Mikko Hirvonen ja Katri Soisalo (Sosiaali- ja terveys)
- Romeo Pulli (Kulttuuri- ja vapaa-aika)
- Simo Ekholm ja Jorma Nordlin (Kasvatus- ja koulutus)
Withmore Oy
- Päivi Thuneberg, Karoliina Luoto ja Miika Kuha (kokeilujen suunnittelun ja katselmointien fasilitointituki sekä kokeilijoiden sparraus)
Kokeilukampanjan projektipäällikkö
Ville Meloni, ville.meloni@hel.fi, Kaupunginkanslia
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...