Lastensuojelun vastaanottotoiminnan arviointityön ja tilastoinnin digitalisoiminen
Kampanja: Tiedolla johtaminen toiminnan ja palveluiden kehittämisessä 2023
Kokeilun tarve ja tavoitteet
Lastensuojelun vastaanotossa kerätään tietoa erilaisilla mittareilla, kuten asiakkaan tilaa kuvaavilla arviointimittareilla ja palautetietoista työskentelyä mittaavalla FIT-mittarilla. Lisäksi tilastoidaan tietoja vastaanoton asiakkaista ja lyhytaikaisista päivystysasiakkaista. Tällä hetkellä tiedot hajautuvat eri paikkoihin, eikä käytössä ole yhteistä tietovarantoa tai tarvittavia analyysityökaluja. Lisäksi asiakkaan tilaa kuvaava arviointitieto katoaa asiakkaan mukana, eikä sitä voida hyödyntää toiminnan kehittämisessä.
Vastaanottotoimintaa ja sen johtamista halutaan kehittää yhtenäisesti ja digitaalisia menetelmiä hyödyntäen. Kokeilun tavoitteena on digitalisoida tiedonkeruu vastaanotolla ja luoda tietovarasto kerättäville tiedoille. Samalla opitaan ja kehitetään uusia työkentelytapoja, joiden avulla tietoa kerätään yhteiseen tietovarastoon ja analysoidaan asiakkaiden anonymiteettiä kunnioittaen.
Kokeilun eteneminen
Kokeilun alussa määritellään, miten tiedonkeruu toteutetaan ja millaisia mittareita käytetään. Lisäksi tehdään suunnitelma siitä, mitä ja miten tietoa kerätään rajatun ajanjakson aikana. Vastaanotossa otetaan käyttöön myös sähköiset lomakkeet asiakastyön mittareiden ja FIT-palautetietoisen työskentelyn seurantaa varten.
Kokeilun opit
Kokeilussa luotiin konsepti datan pseudonymisoituun keräämiseen, jolla tarkoitetaan henkilötietojen käsittelemistä siten, että henkilötietoja ei voida enää yhdistää tiettyyn henkilöön ilman lisätietoja. Lisäksi luotiin toimintamalli datan visualisointiin ja hyödyntämiseen vastaanottotoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä.
Kokeilu onnistui lähes tavoitteiden mukaisesti, sillä luotujen konseptien lisäksi määriteltiin myös datalähteet ja selvitettiin tiedonkeruun ja sen tallentamisen lainmukaisuuden reunaehdot. Kerättävän datan sisältöä hahmoteltiin ja sitä opittiin visualisoinnin avulla esittämään helposti ymmärrettävässä muodossa.
Suositukset jatkotoimenpiteiksi
Jatkossa olisi suositeltavaa kehittää ja ottaa käyttöön kokeilussa luotuja konsepteja osana vastaanottotoiminnan johtamista ja työn kehitystä.
Kokeilun projektipäällikkö
Sauli Soini, sauli.soini@hel.fi, Sosiaali-, terveys- ja pelastuslaitos
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...