Lastensuojelun vastaanottotoiminnan arviointityön ja tilastoinnin digitalisoiminen
Kampanja: Tiedolla johtaminen toiminnan ja palveluiden kehittämisessä 2023

Kokeilun tarve ja tavoitteet
Lastensuojelun vastaanotossa kerätään tietoa erilaisilla mittareilla, kuten asiakkaan tilaa kuvaavilla arviointimittareilla ja palautetietoista työskentelyä mittaavalla FIT-mittarilla. Lisäksi tilastoidaan tietoja vastaanoton asiakkaista ja lyhytaikaisista päivystysasiakkaista. Tällä hetkellä tiedot hajautuvat eri paikkoihin, eikä käytössä ole yhteistä tietovarantoa tai tarvittavia analyysityökaluja. Lisäksi asiakkaan tilaa kuvaava arviointitieto katoaa asiakkaan mukana, eikä sitä voida hyödyntää toiminnan kehittämisessä.
Vastaanottotoimintaa ja sen johtamista halutaan kehittää yhtenäisesti ja digitaalisia menetelmiä hyödyntäen. Kokeilun tavoitteena on digitalisoida tiedonkeruu vastaanotolla ja luoda tietovarasto kerättäville tiedoille. Samalla opitaan ja kehitetään uusia työkentelytapoja, joiden avulla tietoa kerätään yhteiseen tietovarastoon ja analysoidaan asiakkaiden anonymiteettiä kunnioittaen.
Kokeilun eteneminen
Kokeilun alussa määritellään, miten tiedonkeruu toteutetaan ja millaisia mittareita käytetään. Lisäksi tehdään suunnitelma siitä, mitä ja miten tietoa kerätään rajatun ajanjakson aikana. Vastaanotossa otetaan käyttöön myös sähköiset lomakkeet asiakastyön mittareiden ja FIT-palautetietoisen työskentelyn seurantaa varten.
Kokeilun projektipäällikkö
Sauli Soini, sauli.soini@hel.fi, Sosiaali-, terveys- ja pelastuslaitos
0 kommenttia
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...