Hankintabotti
Kampanja: Tiedolla johtaminen toiminnan ja palveluiden kehittämisessä 2024
Kokeilun tarve ja tavoitteet
Kaupungin hankinnoissa käytetään oikeuspalveluiden laatimaa hankintakäsikirjaa, josta tiedot ja ohjeet haetaan hankinnan yhteydessä manuaalisesti. Kokeilun avulla hankintaprosessia ja erityisesti hankintaohjeistusta pyritään tehostamaan tekoälyavusteisen hankintabotin avulla. Hankintabotti voisi tulevaisuudessa auttaa hankinta-asiantuntijoita, -lakimiehiä ja muita työntekijöitä vastaamalla yksinkertaisiin kysymyksiin ja tuottamalla lisätietoa hankinnoista myös juridisissa asioissa.
Kokeilun tavoitteena on selvittää, voiko botti oppia vastaamaan hankintaohjeistukseen liittyviin kysymyksiin sille syötetyn tiedon pohjalta. Kokeilua voidaan pitää onnistuneena, jos botti osaa vastata kysymyksiin tarkasti ja ajantasaisiin lähteisiin viitaten. Lisäksi tavoitteena on, että kysymyksiä voi esittää kaupungin intranetissä ilman erillistä kirjautumista.
Kokeilun eteneminen
Kokeilun aikana tekoälybotille syötetään tietoja kaupungin hankintakäsikirjasta, voimassa olevista yhteishankintasopimuksista sekä hankintavaltuuksista ja muista hankintaan liittyvistä ohjeistuksista. Jos botti toimii toivotulla tavalla, sille voidaan syöttää myös muita kaupunginkanslian ohjeita ja tiedostoja.
Kokeilun projektipäällikkö
Tanja Mansikka, tanja.mansikka@hel.fi, Kaupunginkanslia
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...