Kotihoidon käyntien keston vakiointi
Kampanja: Tiedolla johtaminen toiminnan ja palveluiden kehittämisessä 2024
Kokeilun tarve ja tavoitteet
Kotihoidossa on havaittu merkittäviä eroja asiakaskäyntien kestossa, ja myös käyntien keston vakiointi on haastavaa. Tällä hetkellä hoitaja määrittelee käynnin keston yksilöllisesti, perustuen omaan kokemukseensa ja potilastietojärjestelmän tietoihin. Käyntien kestoa on yritetty vakioida vuosien varrella, mutta asiakkaiden tarpeiden suuri vaihtelu tekee määrittelystä aikaa vievää ja haastavaa.
Kokeilun tavoitteena on luoda tekoälyavusteinen työkalu, joka keventää työntekijöiden päätöksenteon kuormitusta, lyhentää suunnitteluun käytettyä aikaa ja parantaa asiakastyön laatua. Kokeilu onnistuu, jos työkalun avulla voidaan tehostaa luotettavien ja yksilöllisten kotihoidon suunnitelmien laatimista. Hypoteesina on, että työkalu lisää työtyytyväisyyttä ja parantaa työntekijöiden pysyvyyttä.
Kokeilun eteneminen
Kokeilun aikana kehitetään geneerisen tekoälyyn avulla sovellus, joka ennustaa kotihoidon käyntien kestoa ja luo yksilöllisiä hoitosuunnitelmia kotihoidon asiakkaille. Sovellus hyödyntää tietoja aiempien käyntien kestosta ja sisällöstä. Tavoitteena on, että syötettyjen tietojen avulla työkalu oppii arvioimaan uuden asiakkaan hoitokäyntiväliä ja käyntien kestoa.
Kokeilun projektipäällikkö
Sanna Heikkinen, sanna.heikkinen@hel.fi, Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
0 kommenttia
Ladataan kommentteja ...
Lisää oma kommenttisi
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy palveluun kommentoidaksesi.
Ladataan kommentteja ...